Hvit arkitektur på øya Santorini, Hellas. Svømmebasseng på luksushotell. Vakker utsikt over havet

Eleganse og kvalitet til havs – rik historie og kultur til lands

Publisert: 18. juli 2024

Smaksløkenes reise

Etter en fantastisk uke om bord på Oceania Cruises sitt nyeste skip – Vista – er det vanskelig å akseptere at cruise-eventyret nå er over.

Fra den luksuriøse atmosfæren om bord og den utsøkte maten, til det vennlige mannskapet og de vakre byene vi utforsket – alt ved denne turen frister til gjentakelse og kan virkelig anbefales!

Hvorfor vi reiser

Anja og Camilla jobber begge som cruisespesialister i Cruise.no og Escape Travel, og en viktig del av å kunne veilede deg som vil på cruise er å oppleve hvordan det faktisk er om bord. Når vi reiser på det vi kaller en 'studietur' er det ikke ferie, selv om vi er meget heldige som får flotte opplevelser. Det er for å finne ut av alt som er viktig å formidle til noen som skal på cruise, slik at du kan få enda mer ut av opplevelsen.

Her kommer stemningsrapporten fra en ukes cruise på et luksuriøst skip – med store matopplevelser.

Panoramautsikt over gamlebyen i Athen og Parthenon-tempelet i Akropolis under solnedgang

Historiske Athen

Seilasen startet i den historiske metropolen Athen. Dette er virkelig en by som må oppleves minst én gang i livet. Vi har tidligere tatt runden med severdigheter, så vi vandret rundt på måfå for å suge til oss den pulserende atmosfæren.

Fordi vi begge er over gjennomsnittet interessert i de kulinariske opplevelsene, tok vi turen til Oinoscent, en nydelig liten restaurant i utkanten av området Plaka. Allerede her fikk vi servert det som muligens er den mest smakfulle og varierte maten vi noen gang har smakt. I tillegg er de eksperter på vin, og har et bredt utvalg tilgjengelig.

Tid for (mer) vin – på Santorini

Stol på alle som sier at Santorini alltid er verdt besøket. Å våkne ved denne ikoniske øya i blått og hvitt fikk oss raskt ut av de gode sengene om bord.

Når man er på cruise, kan man alltid velge om man vil delta på utflukter i regi av rederiet, eller å organisere noe på egen hånd.

Men før vi kunne gjøre noe annet, måtte vi selvsagt ta en dukkert i det herlige Middelhavet. Å ta turen litt utenfor allfarvei kan virkelig lønne seg. Vi fant en idyllisk strand vi fikk ha helt for oss selv. Bare ta kontakt hvis du vil vite hvor denne ligger ;)

Forfrisket av sjøvann og klare for vin, tok vi turen til vinprodusenten Gaia. Vinene fra dette området har blitt veldig populære i Norge, så vi gledet oss til å finne ut hvorfor.

Vi ble tatt vel imot, servert nydelige viner, og et lite ostefat – samt en berusende utsikt ut mot det glitrende blå havet.

Uten organiserte utflukter valgte vi å fortsette oppdagelsen av øya utenfor allfarvei ved å dra til Imerovigli og Firostefani. Disse elegante klippelandsbyene ser akkurat ut slik man forventer når man tenker på Santorini. Vi kan anbefale å ta en gåtur langs klippekanten, utsikten er slående. Underveis stoppet vi på en nydelig gresk taverna med utsikt over det store krateret som utgjør øya med lagunen, og der lå også vårt flytende hotell.

Før vi vendte tilbake til skipet ved havnen i Fira, tok vi inn enda mer atmosfære på vandring gjennom trange gater, og med besøk i flere greske suvenirbutikker. Her finner man klassiske og fine, lokale varer.

TIPS! Skal du ta taxi på øya? Med ekstremt dyre taxipriser lønner det seg å bestille på forhånd – og prute.

Gamlebyen og glade smaksløker på Rhodos

Ingen dag er lik på cruise. Bare det å våkne på et nytt sted er en luksus i seg selv, og noe vi begge setter stor pris på.

Fordi Oceania er kjent som et kulinarisk rederi, vet man at alle måltider om bord blir en smakfull opplevelse. Så selv om vi gledet oss til en ny dag med utforsking, startet vi dagen med en herlig frokost på dekk. En rolig morgenstund, igjen med førsteklasses utsikt.

Skipet lå til kai rett utenfor bymuren, så det var bare en kort spasertur til sentrum. Gamlebyen er fylt med trange, sjarmerende gater, koselige tavernaer, små butikker, gamle trær og vennlige mennesker. Grekere er herlige folk, de prater og smiler uten å være påtrengende, noe som løftet opplevelsen ytterligere for oss. Man blir rett og slett glad av slike samspill og møter med mennesker og annen kultur.

Photo 2024 07 08 14 11 10 2

Øylivet passet oss godt – spesielt med tzatziki og rosévin på bordet!

Photo 2024 07 08 14 11 09 2

Fint å se at andre hygget seg like mye som vi gjorde.

Varme sommerdager tillater vel noen ekstra pauser underveis i oppdagelsene? Vi stemmer for det, og valgte å fylle pausene med å få servert iskald rosévin, tzatziki og grillet fetaost. Passe gresk og aldeles nydelig! Det er ofte stunder på lokale kafeer og restauranter som skaper de beste minnene. Bare sitte der og titte på livet – og smake på det.

Mellom vandring, sightseeing, mat, vin og litt shopping unnet vi oss en avslappende massasje. Det gjorde underverker for slitne føtter.

Dagen ble avsluttet der den startet, tilbake på skipet, hvor vi igjen nøt utsikten i retning av vårt neste stopp.

Antalya – reisen har fått sitt tema

Vi kjenner altså begge Oceania som det kulinariske rederiet. Noe som passer oss ypperlig. I rederiets ånd ble fort tydelig at vi jaktet smaksopplevelser også i land.

Morgenen i Antalya startet med en deilig, fargerik og sunn frokost på Aqua Mar Kitchen om bord. Vi koste oss med chiapudding toppet med friske bær og tropisk frukt, samt toast med avokado og bananpannekaker. Kjøkkenet leverer like godt i alle kategorier, og råvarene er ren kvalitet.

Fra skipet benyttet vi skyttelbussen inn til gamlebyen.

Selvsagt stod et bad i det krystallklare, turkisgrønne vannet øverst på listen. Etterpå ruslet vi rundt blant gamle bygninger, små butikker og vakre tyrkiske tepper. Lyset, luktene, smilene og følelsen av å være langt fra hjemme gir en ny glød.

Det er mye å se og oppleve, men det er også et valg å bare nyte ro og service om bord. Vi valgte å ta turen tilbake til skipet og tilbrakte resten av ettermiddagen ved bassenget med noe godt i glasset. Det ble også en tur innom det delikate spaet.

Du kjenner følelsen av å være nydusjet, litt pyntet og med den 'gleder meg til middag'-følelsen?!
Ah. Den var på plass. Kvelden valg ble «The Grand Dining Room», hvor vi ble servert et særdeles smakfullt måltid.

Før vi tok kvelden, fikk vi med oss et underholdende show. For en glede å kunne velge akkurat det man ønsker for kvelden – uten å ta opp lommeboken.

Photo 2024 07 01 10 14 55 3

The Grand Dining Room før sulte gjester inntar plassene.

Photo 2024 07 01 10 16 53

Forrykende sceneshow.

Bad og befaring i Bodrum

Etter nok en deilig frokost om bord på Vista, ruslet vi i land i Bodrum. Selv om skipet ligger sentralt ved havnen har Oceania har satt opp skyttelbusser som tar gjestene rett inn til sentrum. Det er godt å ha begge mulighetene.

Bodrum er en sjarmerende, liten by ved kysten, med en koselig strandpromenade fylt med restauranter som serverer nydelig tyrkisk meze til lunsj. Selvsagt måtte vi teste.

Photo 2024 07 01 10 14 12 3

Denne stranden var rett rundt hjørnet fra der skipet lå til kai.

Photo 2024 07 01 10 14 09 2

Masser av muligheter for shopping i Bodrums gater.

Når man er på reise, er man gjerne mer bevisst på detaljer og følger litt ekstra etter på omgivelsene.

Bak slitte dører og gjennom trange smug oppdaget vi små oaser og vakre utsikter. Denne byen er flott å utforske på egen hånd, så dersom du ikke skal delta på en utflukt vil vi anbefale å sette av tid til det.

På stranden midt i sentrum kan man ta et forfriskende bad før man finner en ny bakgate, restaurant eller jakter skatter i de lokale butikkene.

Det mangler ikke på shoppingmuligheter her, men vær oppmerksom på at det er ulovlig å ta med seg merkevarekopier hjem. Gå heller for de genuine og lokale varene.

Kusadasi eller utflukt til Ephesus

På dag seks våknet vi i Kusadasi. Her vil vi i utgangspunktet anbefale deg å melde deg på utflukten til oldtidsbyen Ephesus; med blant annet et av verdens syv underverker, Artemistemplet.

Ønsker du å bli i Kusadasi finner du en sjarmerende strandpromenade med mange kaféer og gode shoppingmuligheter. I tillegg til klassiske turistbutikker finner du også flotte sko- og veskebutikker som er verdt et besøk.

Bare en drøy kilometer fra der Oceania sine skip ligger til kai, kan du gå til en øy forbundet til fastlandet av en bro. Her kan bade fra klippene, mot en liten inngangsavgift. Alternativt finnes det så klart en bystrand rett forbi strandpromenaden.

Istanbuls skatter

Reisens to siste dager ble tilbrakt i Istanbul. Skipet ankom midt på dagen, og vi fikk oppleve en virkelig spektakulær innseiling.

Cruiseterminalen ligger sentralt, rett ved Galatatårnet. Enten du skal til eller fra skipet og ikke har for mye å bære på, er det enkelt å benytte den lokale trikken som transportmiddel til sentrum. Turen til gamlebyen tar for eksempel kun 10-15 minutter.

Istanbul er en enestående by med mye å se. Skipet skulle ligge til kai over natten, men siden vi skulle tidlig til flyplassen neste dag fokuserte vi på de største severdighetene.

Den Blå Moské var en selvfølge. Ønsker man ikke å ta turen inn er den et imponerende syn også utenfra, med sine seks minareter og mange vakre kupler.

Det neste på ønskelisten var Basilikasisternen. Dette underjordiske vidunderet ligger rett ved siden av Hagia Sofia, og her ble blant annet Da Vinci-koden spilt inn. Mange vil nok også kjenne igjen Medusas hode i det vakkert opplyste rommet. Verdt et besøk, og unn deg gjerne en guidet tur for å få litt mer historie og 'fun facts'.

Akkurat den dagen vi var i Istanbul var det helligdag, derfor var dessverre både krydderbasaren og Grand Bazar stengt. Men da har vi en god grunn til å komme hit igjen. Selvsagt fant vi likevel mange hyggelige butikker med krydder, te og selvfølgelig – ekte Turkish delights.

Stemningen i byen om kvelden er helt spesiell. Når bønneropene sprer seg over byen og de fantastiske byggene lyser opp i mørket, er det bare å lene seg tilbake i varmen og nyte Istanbul.

Panoramautsikt over den blå moskeen og Sultanahmet-distriktet i Istanbul, Tyrkia i skumringen.

Kvelden i Istanbul.

Ved reisens ende

Noe av er det som er så fint med å være på cruise er at man får en liten smakebit av mange steder man ellers kanskje ikke hadde reist til. Noen steder vil man absolutt tilbake til, mens det i andre havner holder med en dag.

Siste kvelden om bord tilbrakte vi på vår egen balkong. Med mange minner, nye fregner på nesen og senkede skuldre ble vi begge litt usikre på om vi egentlig var klare for å dra hjem igjen... Nå har ingen av oss vært på et cruise og tenkt at 'det blir greit å dra', for selv om det er godt å komme hjem venner man seg overraskende fort til å skjemmes bort.

En flytende oase

Vista ble bygget i 2023 og er per 2024 Oceanias nyeste skip.Med maks 1200 gjester og et mannskap på 800, blir man godt tatt vare på om bord.

Oceania kjent for sitt gode kjøkken, og uansett om du velger hovedrestauranten, buffetrestauranten, pizzeria-en eller en av de fire spesialrestaurantene om bord får du en utsøkt smaksopplevelse. Du betaler dessuten ikke noe ekstra for å spise i spesialrestaurantene, og alle gjester er velkommen til å besøke disse en gang hver i løpet av et syv netters cruise.

Skipet passer best for voksne uten små barn. Vi opplevde flere familier med tenåringer, men hovedvekten av gjester er par, venner eller soloreisende.

Atmosfæren om bord er rolig og avslappet, og det er godt med plass overalt. I tillegg er skipet både delikat og elegant innredet.

Få med deg ....

Afternoon tea i Horizons Bar!

Vi trivdes så godt om bord at vi gledet oss alltid til å komme tilbake til skipet. Vi prioriterte å få med oss – og nyte – en koselig pause med klassisk musikk og servering av klassisk afternoon tea. Servert med hvite hansker og høytidelig stemning.

Minigolf på dekk!

På dekk 16 finner du en sjarmerende golfbane hvis du ønsker litt på puttetrening, eller bare vil slå av litt tid...

Velværeavdelingen!

Aquamar Spa + Vitality Center – her kan du booke massasjer, ansiktsbehandlinger, ernærings- og livsstilskonsultasjoner og mye mer. Eller bare "late deg litt", så klart. Du kan også holde liv i treningsrutinen i det vårt toppmoderne treningssenteret, eller bli med på gratis treningstimer. Vi benyttes oss flittig av bassengdekket – etter en eventyrlig dag i land var det ekstra godt å koble av her.

Frokost servert på rommet!

Hos Oceania er romservice inkludert og tilgjengelig 24 timer i døgnet. De har en omfattende romservice-meny, og det er absolutt stas med en frokost eller to i ro på sin egen suite – kun iført morgenkåpe.