Spørsmål og svar
Ofte stilte spørsmål
Hvordan fungerer ting på cruise?
Her har vi samlet svar på ofte stilte spørsmål i forbindelse med cruise. Er det noe du ikke finner svar på kan du kontakte oss så skal vi hjelpe deg.
På telefon: +47 67 43 02 00
Eller sende oss en epost til: post@cruise.no
Cruise som ferieform blir bare mer og mer populært, og det er lett å forstå hvorfor.
Her er noen av de gode grunnene:
Du får mye for pengene fordi så mye er inkludert i cruiseprisen! Helpensjon er inkludert i prisen hos alle rederier. Hos enkelte rederier er også drikke, romservice, utflukter, etc. inkludert.
Det er enkelt å sette opp reisebudsjett fordi så mye er inkludert i cruiseprisen.
Du opplever en høy grad av komfort.
Du pakker ut av kofferten én gang og våkner opp til spennende nye steder nesten hver dag.
Du kan fint kombinere cruise med landbasert ferie.
Cruise er allsidig, og vi kan hjelpe med å finne et perfekt cruise som passer deg.
Du kan oppleve eksotiske og fremmede destinasjoner i trygge rammer om bord på et skip.
Du rekker å se mye i løpet av kort tid.
De fleste rederier tillater førerhunder og/eller andre servicedyr, men kjæledyr er ikke tillatt. Passasjerene må informere om eventuell servicedyr ved bestilling.
Det eneste unntaket i forhold til kjæledyr er Cunard som tilbyr kennelfasiliteter for hunder og katter om bord. Kennelplassen er begrenset og kenneltjenestene må bookes og betales i god tid før avreise.
Noen ganger tilbyr rederiene uspesifiserte lugarer, såkalte garantilugarer. Dette innebærer at man reserverer en lugar som har en minste standard (man bestemmer standard selv, for eksempel innvendig lugar, lugar med havutsikt eller balkonglugar), men det er rederiet som tildeler lugarnummer.
Beliggenheten på skipet vil variere, og lugarnummer fås senest ved innsjekking på cruisehavnen. Når du har fått ditt lugarnummer bekreftet, kan det ikke endres. Fordelen ved å reservere en uspesifisert lugar er at rederiene noen ganger oppgraderer den uten ekstra kostnad.
I alle tilfeller er du garantert den standarden du har booket og betalt for, du vil aldri få en lavere standard. I tillegg er ofte garantilugarer noe billigere enn lugarer med spesifisert beliggenhet.
Det er passasjerens eget ansvar å være informert om hva som gjelder for de respektive land og anløpshavner som besøkes, og at alle vaksinasjonspapirer er medbrakt og i orden.
Oppsøk fastlegen din eller helsestasjon for å be om råd og informasjon om de nyeste helsekravene for alle reisemål som er aktuelle under ferien.
For mer informasjon, kontakt de respektive lands ambassader eller konsulat og se UDs nettsider.
Rederiene tilbyr et stort og variert tilbud av utflukter på alle destinasjonene man kommer til. En organisert utflukt er en fin måte å få mest mulig ut av oppholdene i land på.
Utfluktene ledes av godkjente, profesjonelle reiseledere med god lokalkunnskap, som sørger for at opplevelsene ved reisemålene blir best mulig. I tillegg venter skipet på en hvis utflukten av en eller annen grunn er sent tilbake til havnen, og man blir du prioritert ved ilandstigning.
Utflukter kan forhåndsbestilles på rederienes nettsider inntil et visst antall dager før avreise. Utfluktene må som oftest betales ved bestilling med et kredittkort. Utflukter kan også bestilles om bord så fremt det er ledige plasser på ønsket utflukt.
Det gjøres oppmerksom på at utfluktenes fastsatte tider kan endres, samt at de kan kanselleres dersom antall deltakere er for lavt.
Hovedspråket som snakkes om bord på alle skip er engelsk, og man bør kunne grunnleggende engelsk dersom man skal reise på cruise. Mannskap og passasjerer kommer ofte fra ulike deler av verden og derfor snakkes det likevel mange ulike språk om bord.
På mange skip som seiler i Middelhavet vil informasjon også ofte gis på tysk, fransk, spansk og italiensk - i tillegg til engelsk.
Strømspenningen om bord er vanligvis 110/220 V, og flere skip er utstyrt med topluggs nordisk stikkontakt. Du må selv ta med eventuelle nødvendige adaptere for bruk av elektroniske apparater om bord.
Hårfønere finnes i alle lugarer. Vær oppmerksom på at det ikke er tillatt å ta med varmegenererende apparater (som eksempelvis strykejern, kaffemaskin/vannkoker og elektriske transformatorer).
På cruise er alle måltider inkludert i prisen og hos mange rederier er det matservering 24 timer i døgnet.
Utvalget av spisesteder varierer ut fra hvilket skip og rederi du velger.
Mange rederier opererer med faste bordsettinger til middag i skipets hovedrestaurant. Det vanlige er to bordsettinger, en tidlig og en sen. Tidene varierer fra rederi, skip og seilingsrute, men den tidlige er normalt omkring klokken 18.00 og den sene rundt klokken 21.00.
Enkelte av rederiene har også innført et mer fleksibelt alternativ hvor man selv bestemmer når man vil spise. Du kan få et bord når som helst når hovedspisesalen er åpen. Ofte kan man også reservere måltider for hver kveld på cruiset på forhånd. Gi beskjed ved bestilling hvilken bordsetning dere foretrekker. Rederiene kan ikke garantere at alle forespørsler kan imøtekommes, men de gjør sitt ytterste for at alle skal få sine ønsker oppfylt.
En del rederier har fri bordsetning, dvs. at man kan spise med hvem man vil og når man vil, innenfor hovedrestaurantens åpningstid.
De øvrige restaurantene om bord er åpne på forskjellige tidspunkt, og her kan man komme og gå som man vil. Det finnes som regel buffetrestaurant, pizzeria, kafé og snackbarer i tillegg til hovedrestauranten.
På noen skip finnes det også spesialrestauranter. Her må man reservere bord på forhånd og betale en avgift for å spise, vanligvis $20 – $40 USD per person.
Typiske tidspunkter for måltider i hovedrestauranten er:
Frokost med fri bordsetning kl. 07.30 – 11.00
Romservice er tilgjengelig hos alle rederier. Hos enkelte rederier tilkommer en liten avgift for bruk av romservice.
Hos de aller fleste rederier må spedbarn må være minst 6 måneder for å kunne reise på cruise. På ruter slik som transatlantiske, Hawaii-cruise og visse andre seilinger, må spedbarn være minst 12 måneder for å kunne reise. Det samme gjelder dersom seilingsruten tilsier tre eller flere sammenhengende sjødager. Alderen regnes fra cruisets første dag.
Les mer om barn på cruise her.
Hos de aller fleste rederier kan ingen personer under 21 år reise på cruise eller ha en egen lugar uten å være i følge med foreldre/foresatte eller en annen person som har fylt 21 år.
MSC Cruises er et unntak, de har en nedre grense på 18 år for å få lov å reise alene på cruise.
Hos de fleste rederier er det i tillegg aldersgrenser om bord for å benytte ulike fasiliteter som for eksempel spa, boblebad, kasino, treningssenter, osv.
Aldersgrensene varierer fra rederi til rederi, og alle reisende anbefales å lese rederienes vilkår.
Alle skip har et kontantfritt system. Ved innsjekking settes det opp en konto i hver enkelt gjests navn som sikres med et godkjent kreditt- eller debetkort (Visa, Mastercard, American Express eller Diners – kan variere fra rederi til rederi).
Debet- eller kredittkortet knyttes til romnøkkelen din. Romnøkkelen fungerer nemlig som betalingskort om bord (akkurat slik som et vanlig betalingskort på land) og belastes automatisk ved innkjøp.
Siste cruisedagen blir det levert en spesifisert avregning til kontoen til lugaren, slik at man kan kontrollere beløpene og se hva som vil bli trukket. Det kan hende at enkelte transaksjoner foretatt siste kvelden ikke kommer på sluttavregningen. Dette vil da bli lagt til sluttoppgjøret og blir belastet kortet som ble registrert ved innsjekk.
Hvilken valuta som brukes om bord varierer hos de ulike rederiene, men mest brukt er Euro (EUR - €) og Amerikanske Dollar (USD -$).
Få former for ferier tilbyr samme mulighet for rask og kvalifisert legebehandling som cruise! Alle skip er utstyrt med en helsetjeneste bestående av minimum én kvalifisert lege og minimum én sykepleier. De mest alminnelige sykdommer kan derfor behandles under ferien. Åpningstidene er normalt angitt i det daglige programmet. Akutt hjelp er tilgengelig døgnet rundt. Selv om utvalget av medisiner og utstyr om bord er omfattende, er skip og personell kun utstyrt til å gi grunnleggende medisinsk behandling. Man bør derfor alltid ha med seg en forsyning av reseptbelagte medisiner dersom man bruker det. Pass også på å ta med informasjon fra din lege på engelsk dersom du har en sykdom som medfører at du kan trenge assistanse i løpet av cruiset.
Alle helsetjenester om bord må betales for, og det anbefales derfor å tegne tilstrekkelig syke- /reiseforsikring. Vi anbefaler alle passasjerer å ta vare på alle kvitteringer, da forsikringsselskapene må ha nødvendig dokumentasjon ved en eventuell forsikringssak.
Helsetjenesten om bord tilbyr vanligvis gratis sjøsyketabletter ved behov, og har kyndig kunnskap om hvordan behandle sjøsyke om uhellet skulle være ute.
Alkoholholdige drikker kan kjøpes i alle restauranter og barer om bord på alle skip. De fleste rederier har en nedre aldersgrense for kjøp av alkohol på 21 år, men hos enkelte rederier er grensen 18 år når skipet seiler i Europa, Australia eller Sør-Amerika.
Alkoholholdige drikker kan hos de fleste rederier ikke tas med om bord for personlig forbruk.
Hos enkelte rederier kan man ta med seg et meget begrenset antall vin- eller Champagneflasker om bord, mot at man betaler en "corkage fee" (korkavgift). Hvis du har med deg eller kjøper alkoholholdige drikker underveis, vil dette bli lagret og utlevert siste cruisekvelden.
Se gjerne hva som anbefales for det rederiet du skal reise med da dette varierer noe. Men generelt er det enkelt å planlegge hva man skal ha på seg på cruiset.
Man trenger behagelige fritidsklær på dagtid og litt penere klær til kvelden.
På de fleste cruise er badetøy aktuelt pga. soldekk og bassenger, spa og jacuzzi. Og er man av den aktive typen må man huske å pakke med seg treningstøy.
Ved cruise til kaldere strøk, som Nord-Europa og Alaska, bør man kanskje ta med seg en vindtett jakke, regntøy og varme klær for beskyttelse mot kjølig vær og kald vind.
Skal man være med på utflukt eller utforske ulike havner på egenhånd, bør man ta på seg gode sko. Det er også viktig å respektere at ulike land har ulike kulturer og skikker for hva som er passende å kle seg i. Skal man besøke Vatikanet eller andre religiøse steder bør man unngå bare skuldre og bein.
På dagtid er det i utgangspunktet fri bekledning, men av hensyn til de andre gjestene om bord er det minimumskrav til bekledning på restaurantene innendørs. Her kan man ikke gå barbent eller iført badetøy.
På kveldstid bytter man gjerne om til penere tøy.
Kleskodene for kveldsantrekk kan variere fra dag til dag, og den avhenger av rederiet. Noen rederier opererer med samme kleskode i løpet av hele cruiset, slik som f.eks. Azamara Club Cruises hvor kleskoden er Resort Casual hver dag, eller hos Norwegian Cruise Line som har konseptet Freestyle Cruising som innebærer at det ikke er dresskoder.
Informasjon om hvilken dresskode som gjelder de ulike dagene vil man finne i det daglige programmet som leveres på lugaren hver kveld.
Casual / Smart Casual:Avslappet bekledning uten krav om slips eller jakke. Fritidsskjorte og bukser for menn, bukser og topp eller skjørt og bluse for damer.
Informal: Jakke med eller uten slips, avhengig av rederi. Kjole eller buksedress for damer.
Formal: Smoking eller mørk dress med slips for menn, cocktailkjole eller aftenkjole for damer.
Det er normalt med to formelle aftener i løpet av et 7 dagers cruise.
Noen restauranter kan kreve mer formell antrekk. Men, ønsker man å være mer fleksibel og uformell finnes det alltid restauranter uten dresskode/kleskoden.
De aller fleste cruiseskip har aircondition, og for noen gjester kan det derfor føles litt kjølig innendørs. Det kan være greit å ha et sjal eller en tynn jakke over skuldrene dersom man har kjole eller en kortermet overdel.
De fleste rederier har ingen grenser for hvor mange kolli eller kilo man har med seg om bord. Derfor er det i praksis flyselskapenes regler for bagasjevekt og deres begrensninger som gjør seg gjeldende når man drar på cruise.
Alle lugarer har oppbevaring til klær i skuffer og skap, men plassen er begrenset dersom man ikke bor i en suite. Ta bare med deg det du har behov for. Man kan få vasket, renset og strøket klær om bord (mot avgift).
Pakk verdisaker og det du trenger i håndbagasjen. Eksempler på dette er viktige dokumenter, medisiner, briller, kameraer, ømtålig gods og andre verdisaker. Vi anbefaler at man pakker en liten bag/håndbagasje med det du trenger til den første dagen om bord, da det kan ta noen timer før bagasjen blir brakt til lugaren.
Er du gravid kan du reise på cruise med de fleste rederier frem til du er i uke 23 av svangerskapet. Har du kommet inn i 24 uke av svangerskapet kan du dessverre ikke reise på cruise – gravide kvinner må ha avsluttet sin reise innen svangerskapets 24 uke.
Alle gravide må fremvise en legeerklæring ved innsjekk, skrevet på engelsk, hvor legen opplyser om hvor langt i svangerskapet man er kommet, samt at man er i bra form og at det ikke er noen høy risiko ved svangerskapet.
Rederiene er opptatt av å ivareta sine gjester og tilrettelegge for diverse diettbehov. Kokkene og mannskapet vil gjøre sitt ypperste for å sørge for at du både får gode matopplevelser, og en herlig ferie. Les mer om glutenalleri, melkeintolleranse og andre behov på cruise her.
Å reise på cruise med barn i Middelhavet kan være en fantastisk opplevelse for hele familien. Cruiseselskapene som retter seg mot familier er gode på å legge til rette for aktiviteter og fasiliteter som er egnet for barn i ulike aldre.
Barneklubber og aktiviteter: Du finner barneklubber og aktiviteter som er tilpasset ulike aldersgrupper på flere av de populære cruiseskipene. Dette gir barna muligheten til å delta i morsomme og trygge aktiviteter mens foreldrene nyter egentid og andre aspekter av cruiset.
Bassenger og vannaktiviteter: Mange cruiseskip har egne barnebasseng og vannparker tilpasset barn. En flott mulighet for familien til å ha det gøy sammen.
Underholdning: Cruiseskip tilbyr ofte underholdning for barn, inkludert show, filmer og live-forestillinger egnet for forskjellige aldersgrupper.
Mat og spisetider: Mange cruiseskip har spesialmenyer og bufféer med et bredt utvalg som appellerer til barn. Det er også mulighet for å tilpasse spisetider i noen av restaurantene for familier med barn.
Utflukter: Det tilbys utflukter som passer for hele familien. Middelhavsdestinasjoner har ofte spennende og lærerike aktiviteter for barn, som besøk til historiske steder, strender og lokale attraksjoner.
Sikkerhet: Sikkerhet er alltid en prioritet for cruiseskipene. Sørg for at barna forstår viktigheten av å følge sikkerhetsregler om bord og på utflukter.
Hvilket rederi skal du velge? Velg et rederi og et skip som er kjent for å være familievennlig. Reisen blir ekstra morsom for barn og ungdom på skip som er spesielt egnet. Vi anbefaler gjerne flere av skipene til MSC Cruises, Royal Caribbean, Norwegian Cruise Line, Princess Cruises og Holland America Line.
Hvert barn er unikt og det er gode muligheter til å tilpass opplevelsen etter deres interesser og alderstrinn. Med riktig planlegging og et familievennlig cruiseselskap kan en cruiseferie i Middelhavet bli en minneverdig opplevelse for alle!
Du kan bestille et cruise direkte gjennom våre nettsider, på e-post: post@cruise.no eller på telefon: 67 43 02 00.
Det er enkelt å bestille de fleste cruise på egenhånd, men noen rederier må bestilles via en av våre cruisespesialister.
Du kan lese mer om hvordan du bestiller et cruise her.
Hva som er inkludert varierer noe hos de forskjellige cruiserederiene, men vanligvis inkluderer det overnatting, måltider i hovedrestaurantene, noe drikker og underholdning.
Noen rederier er all-inclusive, der alt er inkludert, mens andre tilbyr ekstra pakker eller oppgraderinger.
Det lønner seg å inkludere alt eller mest mulig i forkant, da får du best priser og kan nyte ferien.
Vanligvis er måltider inkludert i hovedrestaurantene, mens spesialrestauranter og drikkepakker kan ha ekstra kostnader. Det kommer an på rederi og type cruise. Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker mer informasjon.
E-post: post@cruise.no / telefon: 67 43 02 00.
Selv om barn og unge er velkomne på de aller fleste cruiseskip finnes det noen skip og cruiserederier passer best for voksne og ikke har et eget tilbud til barn og unge. Derimot vil cruiseskipene hos de som satser på barnefamilier og unge, ha barneklubber og aktiviteter som er tilpasset ulike aldre, inkludert lekerom, bassenger og underholdning.
Utflukter er valgfrie, og du kan bestille dem gjennom oss eller når du kommer på skipet. Dersom du ikke er kjent på destinasjonene vil skipets utflukter gi deg muligheten til å utforske reisemålene nærmere med guidede turer eller aktiviteter som er tilpassede og trygge.
Hos noen rederier som Regent Seven Seas Cruises, er utflukter alltid inkludert. Og på ekspedisjonscruise hos eksempelvis Silversea, HX og Ponant er flere utflukter inkludert. Det er i tillegg gjerne ekstra utflukter tilgjengelig for kjøp.
De fleste cruiseskip tilbyr Wi-Fi, men det kan være ekstra kostnader. Forbindelsen kan variere avhengig av skipets plassering og kapasitet. Men flere rederier satser nå på bedre nett for sine gjester, og noen av premiumrederiene tilbyr inkludert internett.
Rederiet Seabourn har nå Starlink internett fra SpaceX.
Noen cruiserederier inkluderer tips i prisen, mens andre legger til et servicegebyr per dag. Det kan være smart å gjøre tips i forkant der det ikke allerede er inkludert, slik at du ikke trenger å tenke på det gjennom ferien.
Du kan også gi ekstra tips for god service.
Ja, mange cruiseskip har tilgjengelige fasiliteter og mannskap som er opplært for å imøtekomme passasjerer med spesielle behov. I tillegg finnes det egne lugarer tilpasset eksempelvis rullestol.
Innsjekkingstider varierer, men det er vanligvis anbefalt å ankomme havnen noen timer før avgang. Utsjekkingstiden vil avhenge av skipets rutine, men du vil få god informasjon om bord.
De rederiene vi samarbeider med i segmentet for barnefamilier har barneklubber, bassenger og aktiviteter designet for barn og voksne i ulike aldre. Ta gjerne kontakt dersom du ønsker mer informasjon eller hjelp til booking.
Ta kontakt så kan vi guide deg til de rederiene og/eller skipene som tilbyr barnepass på cruise.
Alle cruiserederiene vi jobber med er vant til å imøtekomme ulike matbehov, inkludert spesielle diettbehov for barn. Gi oss beskjed om eventuelle behov ved bestilling, men sørg også for å gi beskjed til kelner etc. om bord slik at de kan forsikre seg om at barnet ditt blir ivaretatt.
Det er gjerne et stort og variert utvalg om bord på cruiseskipene, og det blir stadig bedre utvalg for de med allergier eller intoleranser.
Vi samarbeider med flere av verdens mest kjente og anerkjente rederier. Se oversikt over cruiserederiene våre her.
Du kan enkelt bestille cruise gjennom vår nettside, ved å kontakte våre cruisespesialister via telefon eller ved et personlig besøk på vårt kontor. Vi hjelper deg gjerne!
Du finner all kontaktinformasjon her.
Vi godtar ulike betalingsmetoder, og avbestillingsreglene avhenger av cruiserederienes retningslinjer. Våre cruisespesialister vil veilede deg gjennom prosessen, så ikke nøl med å ta kontakt.
Vi kan veilede deg gjerne før du skal på cruise for å minimere eller unngå sjøsyke, men noen av våre tips er:
Valg av lugar: Plassering av suite eller lugar påvirkes av bevegelser. Lugarer midt på skipet, lavt nede og nær midtlinjen, gir vanligvis mindre bevegelse.
Hold deg hydrert: Drikk rikelig med vann for å unngå dehydrering, men unngå overdreven alkoholinntak, da det kan øke risikoen for sjøsyke.
Spis lett og regelmessig: Innta små, lette måltider jevnlig for å holde blodsukkernivået stabilt. Unngå tung og fettrik mat.
Se fremover: Kjenner du på et ubehag kan du gå ut på dekk, få frisk luft og holde blikket rettet fremover på horisonten for å hjelpe kroppen med å tilpasse seg bevegelsene til skipet.
Bruk akupressurarmbånd: Noen opplever god hjelp ved bruk av akupressurarmbånd plassert på håndleddene.
Ta med sjø- eller reisesyketabletter: Konsulter med lege før avreise og ta med reisesyketabletter. Mange finner lindring ved å ta disse før de føler symptomer.
Velg et av de større cruiseskipene: Større skip har en tendens til å ha mindre bevegelse i vannet. Hvis du er bekymret for sjøsyke, kan et større skip være et bedre valg.
Unngå sterke lukter: Sterke lukter, spesielt fra mat, kan forverre symptomene. Unngå områder med sterke lukt eller ta pauser hvis nødvendig.
Følg skipets bevegelser: Hold deg midt i skipet og følg skipets bevegelser. Å gå mot bølgene i stedet for med dem kan øke sjansen for sjøsyke.
Husk at sjøsyke varierer fra person til person, og du må kanskje prøve forskjellige strategier for å finne ut hva som fungerer best for deg. Hvis noen er bekymret for sjøsyke, er det alltid lurt å konsultere med lege før avreise for å få personlig rådgivning.
Mannskapet om bord vil også kunne være behjelpelige med råd og behandling, så ikke nøl med å kontakte dem.
Vi kan gi deg informasjon om de medisinske fasilitetene om bord på det skipet du skal reise med, inkludert tilgjengeligheten av leger og sykepleiere.
Men det er medisinsk personell om bord.
De fleste cruiseskip har strenge regler for røyking. Vi kan informere deg om hvor røyking er tillatt og hvor det ikke er tillatt. Det vil også være tydelig markert når du kommer om bord.
Det er forskjell på de ulike lugartyper og suitekategorier hos rederier og på cruiseskipene. Vi kan forklare forskjellene mellom alternativer, fra standard lugarer til suiter, og hjelpe deg med å velge den som passer dine behov best.
Vanligvis er det begrensninger for hvor mye bagasje du kan ta med på et cruiseskip. Vi kan informere deg om om antall tillatte bagasje og eventuelle størrelsesrestriksjoner.
Ja det er det absolutt. Mange cruiseskip tilbyr spesialarrangementer eller feiringer om bord og kan være behjelpelige med arrangering. Vi kan informere deg om tilgjengelige alternativer og hvilke rederier du bør velge dersom du skal ferie bryllup, bursdag eller annet.
Det kan dere absolutt. Det er flere skip som har fantastiske konferanserom og fasiliteter. I tillegg vil en firmagruppe kunne være samlet og få flotte opplevelser om bord og i land gjennom reisen. Alt på ett sted og noe for alle.
Ta gjerne kontakt dersom ditt firma ønsker å høre med om mulighetene for firmatur på cruise.
Premiumcruisene tilbyr luksuriøse fasiliteter, eksklusive restauranter, og personlig service. Som regel er de mer luksuriøse rederiene og skipene all-inclusive og virkelig god verdi for pengene.
Ta gjerne kontakt slik at vi kan anbefale cruiserederier som er kjent for sitt premiumtilbud, og finne det som er rett for deg.
De fleste premiumrederier tilbyr spesielle arrangementer, som eksklusive fester, tilgang til private områder, og unike opplevelser på sine cruise.
I tillegg så finner du egne konsepter og suiteområder om bord på noen av rederiene som har større skip med stort utvalg og et familiefokus. Her finnes det også opplevelser og områder forbehold premiumgjester.
Vi forteller deg gjerne mer om alt fra suitekonsepter til premuimrederier.